Každý pacient má ve zdravotnickém zařízení právo na úctu, důstojné zacházení, ohleduplnost a respektování soukromí při poskytování zdravotních služeb. Má právo být srozumitelně a plně informován o svém zdravotním stavu. Má právo klást doplňující otázky týkající se jeho zdravotního stavu.
Povinností pacientů je chovat se slušně ke zdravotnickým pracovníkům, respektovat jejich pokyny, ordinační dobu, chovat se slušně a ohleduplně k ostatním pacientům či jejich doprovodu. Je nepřípustné vulgární, případně agresivní jednání s pracovníky zdravotnického zařízení.
Každý pacient je povinen se před vyšetřením v našem zdravotnickém zařízení seznámit s vnitřním řádem zdravotnického zařízení. Vnitřní řád je k dispozici na webových stránkách https://alergologiezatec.cz/vnitrni-rad-alergologie-zatec-s-r-o/, v čekárně nebo ambulanci zdravotnického zařízení
Ordinační a provozní doba ambulance, termíny dovolených nebo termíny uzavření ambulance jsou zveřejněny na vstupu do zdravotnického zařízení, na vstupu do ambulance nebo na webových stránkách „https://alergologiezatec.cz/ordinacni-hodiny/“.
V našem zdravotnickém zařízení poskytujeme zdravotní péče hrazenou z veřejného zdravotního pojištění a péči nehrazenou ze zdravotního pojištění. Ceník služeb nehrazených ze zdravotního pojištění je dostupný na vyžádání v ambulanci. Úhrada služeb je možná pouze v hotovosti.
Objednávání: Pacienti se mohou na vyšetření objednat osobně, telefonicky nebo elektronicky. Nové pacienty k vyšetření objednáváme jen s doporučením k vyšetření od praktického lékaře nebo jiného specialisty. V naší ambulanci pacienty na vyšetření objednáváme na určitý čas. Domluvené návštěvy jsou závazné a v případě, že se objednaný pacient nemůže dostavit na vyšetření, tak je povinen sjednanou návštěvu zrušit telefonicky, elektronicky nebo osobně nejpozději 24 hodin předem. Nelze se odvolávat na nedostupnost zdravotní sestry nebo lékaře na telefonu. Termín se považuje za propadlý při zpoždění nad 15 minut. Řádně nezrušený termín vyšetření v naší ambulanci je porušením vnitřního řádu a je důvodem k udělení pokuty 1000 Kč za ušlý zisk zdravotní ambulance. Opakované neomluvené a nezrušené termíny vyšetření v naší ambulanci mohou být důvodem k ukončení poskytování zdravotní péče v našem zdravotnickém zařízení.
Pacient má povinnost neodkládat své osobní věci v čekárně. Je zakázáno vnášet do čekárny i ambulance zbraně, střelivo, výbušniny nebo jiné nebezpečné předměty či látky. Rovněž je zakázán vstup se zvířaty (s výjimkou asistenčního nebo vodícího psa), jízdními koly, apod. V prostorách čekárny i ambulance je přísný zákaz kouření, konzumace alkoholu a návykových látek. Pacientovi jevícímu známky požití alkoholu nebo jiné omamné látky bude odmítnuto vyšetření a bude vykázán z čekárny.
Pacient vstupuje do ordinace pouze po vyzvání zdravotní sestrou nebo lékařem. Před vstupem si pacient vypne mobilní telefon nebo vyzvánění. K vyšetření pacient přichází čistě oblečený, po řádné osobní hygieně, pokud tomu nebrání jeho zdravotní stav. Pacienti jsou zváni do ordinace podle možností v čase, na který byli objednání. Naši snahou je objednací časy dodržovat, ale každý pacient potřebuje individuální péči, což nelze předem časově přesně ohraničit. Proto prosím omluvte případné zdržení.
Poslední pacient je ošetřen 30 minut před koncem ordinační doby.
Je zakázáno pořizovat fotografie, videa nebo audio záznamy v ambulance bez předchozího písemného souhlasu.
V případě epidemiologicky významné situace (např. chřipková epidemie) nebo v případě příznaků nachlazení u pacientů v prostorách zdravotnického zařízení, vyžadujeme nosit ochranu dýchacích cest, tedy respirátor nebo roušku.
Recepty: Recepty na pravidelně užívané léky je možné si objednat telefonicky nebo elektronicky.
Informace o zdravotním stavu pacienta poskytujeme pouze osobám, které pacient sám určí a potvrdí svým podpisem.
Souhlas s vyšetřením: Souhlas s poskytováním zdravotních služeb pacient stvrzuje zpravidla ústně nebo písemným informovaným souhlasem, kdy je řádně zdravotnickým pracovníkem poučen a vše je mu vysvětleno.
Nahlášení změn: Pacient nahlásí lékaři bezodkladně, nejpozději při nejbližší kontrole, změnu osobních údajů (bydliště, příjmení, email, telefon…)a změnu zdravotní pojišťovny. Při vyšetření lékařem je nutné hlásit i změny v pravidelné medikaci, popř. dodat zprávy z vyšetření v jiných zdravotnických zařízení.
Zdravotnická dokumentace vedená lékařem je majetkem ambulance. Nahlížet do ní a pořizovat z ní výpisy a kopie může pouze pacient, jeho zákonní zástupci, zmocněnci a osoby stanovené obecně závaznými předpisy, na základě písemné žádosti a za poplatek (viz. Ceník služeb). Pokud pacient přechází k jinému lékaři, vyhotovíme mu na jeho žádost výpis ze zdravotnické dokumentace za poplatek (viz. Ceník služeb), který bude obsahovat všechny údaje potřebné pro poskytování dalších zdravotních služeb pacientovi. Zákonem stanovená lhůta pro jeho vyhotovení je 30 dní.
Naše zdravotnické zařízení je oprávněno odmítnout přijetí pacienta do péče z důvodu překročení únosného pracovního zatížení způsobujícího snížení kvality poskytované péče, z důvodu, že pacient není pojištěncem zdravotní pojišťovny a úhradu poskytnutých zdravotních služeb odmítá (§ 48 odst. Zákona o zdravotních službách č.372/2011 Sb.).
Pacienti, kteří nemluví a nerozumí česky nebo anglicky, jsou povinni se k vyšetření dostavit s tlumočníkem.
Vnitřní řád je pro všechny pacienty závazný. Není povinností pacienta souhlasit s Vnitřním řádem, ale nesouhlas je zároveň nesouhlasem s poskytováním zdravotní péče v našem zdravotnickém zařízení. Pacient si dle svého uvážení může zvolit jinou ambulanci, která bude jeho požadavkům více vyhovovat.
Důsledky porušení vnitřního řádu: Zdravotnické zařízení může ukončit poskytování zdravotních služeb pacientovi, který závažným způsobem omezuje práva ostatních pacientů, úmyslně a soustavně nedodržuje navržený léčebný postup nebo se neřídí vnitřním řádem (§ 48 odst. 2 zákona o zdravotních službách č. 372/2011 Sb).
Vztah mezi zdravotníkem a pacientem je založen na vzájemné důvěře. Naším cílem je Vám pomoci a budeme rádi, když se nám to společně bude dařit. Děkujeme, že k tomu přispíváte i tím, že respektujete náš vnitřní řád.
Platnost Vnitřního řádu: od 1. ledna 2025
MUDr. Naděžda Švideková